Dag 265: 12 juli 2010: Alaska

Fairbanks

0 °C

Een paar kilometer, ale mijlen, verderop van ons kampeerplekje waren de Chena Hot Springs op ons aan 't wachten. Met onze koffie in de hot springs was een geweldig manier om uw dag te beginnen, maar lekker ruiken doe je niet na zo'n rotte-eieren-bad.
Na onze huid te laten verrimpelen in dat heet water reden we terug naar Fairbanks om onze voorbereidingen te starten voor de Dalton Highway. Eerst naar het visitors center om wat een kaart te krijgen van de lange weg tussen Fairbanks en Deadhorse. En dan natuurlijk rond vragen of het de moeite is helemaal die weg af te leggen. De meningen waren verdeeld... We zouden dan wel zien hoeveel we zin hadden als we in Coldfoot zouden zijn, want na Coldfoot was het volgende tankstation in Deadhorse, het einde van de weg. We kregen alle voorzorgsmaatregelen te horen, zoals een extra band, een bidon naft, aan de kant gaan staan als er een vrachtwagen aankomt, want die kunnen wel eens grote stenen laten opspringen en leuk is het niet om dat in je ruit te krijgen en als je autopech had op de Dalton Highway zou het 1000 dollar kosten om getakeld te worden... En intussen vroegen we ook voor ideetjes voor trektochten in het hoge noorden, daar zeiden ze ons dat we in het visitors center moesten vragen naar Bob of Heidi en dat zij daar alles kenden in de Gates of the Arctic.
Na een hele tijd door te brengen in het visitors center, werd het tijd om weer een hele tijd door te brengen in de Wal Mart en te zorgen dat we alles bij hadden voor de volgende dagen, inclusief bidon naft.
En dan maakten we ook nog een omweg langs een famous pie restaurant op de Elliott Highway en zo had ik toch een beetje een verjaardagstaart gekregen.
En tegen de avond vonden we een kampeerplekje, nog maar eens naast een rivier, heel gezellig!

Geplaatst door Charzotte 15:03 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Dag 264: 11 juli 2010: Alaska

Willow en Fairbanks

Happy Birthday to me!

Je zou denken dat ik op mijn eigen verjaardag rustig werd wakker gemaakt en misschien ontbijt op bed zou krijgen of zo. Nope! Een ganse nacht bijna geen plaats gehad in bed omdat Thane (de hond) mijn plaats in beslag had genomen en 's morgens werd ik dan nog eens vertrappeld door overenthousiaste Dakotah (ook een hond)...
En als dat al niet erg genoeg was, waren er 2 dwazen die mijn verjaardag waren vergeten. Ik noem geen namen, oke, misschien toch: Jasper D. en Samuel N.! Ik weet welke datums ik onderhand ook ga vergeten!
Onze tocht naar het noorden werd gestart. We reden in 1 trek langs Denali helemaal naar Fairbanks. En als kampeerplekje zochten we een plaats naar de rivier en op weg naar... de Chena Hot Springs!!! (En natuurlijk, terwijl ik de auto aan 't rommelen ben, denk ik dat Sam en Jasper zich braaf bezighouden met vissen, maar net op dat moment hoor je weer een shotgun afgaan...)

Geplaatst door Charzotte 14:17 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Dag 263: 10 juli 2010: Alaska

Anchorage en Willow

Na lang uitslapen en bekomen van de zware visdag van de dag voordien, gingen we alle visgeur uit onze kleren wassen en pakten we alles terug in om naar Willow te vertrekken, naar het huisje van Marissa. Daar zouden Christopher en Sarah op ons wachten samen met enkele vrienden van hen, zodat Christopher en ik onze verjaardag daar konden vieren.
Daar aangekomen lieten we onze auto achter en gingen we verder te voet naar het huisje in 't bos. Op z'n stand-by-me's wandelden we over de spoorweg tot aan het huisje. Daar zagen we natuurlijk al een hoop leuke speeltje zoals de argo (een soort amfibievoertuig op 8 wielen) en een quad. Met zo'n speeltjes en dan nog eens een hoge zandberg weet je gewoon dat iedereen zich daarmee gaat amuseren. En als dat al niet onverantwoordelijk genoeg was, begonnen die dwazen nog eens met de geweertjes te schieten.
Hierna maakten we de barbecue aan en gooiden we al onze pas gevangen heilbot op het vuur. Shad liet intussen heel de tijd rond met zijn pistool in zijn riem en Sam vond dat natuurlijk een beetje raar zicht. En ik bleef natuurlijk maar zeggen hoe verantwoordelijk Shad was als het op zo'n dingen aankwam en natuurlijk 2 minuten na ik dat gezegd had, komt Shad naar ons gelopen: "I lost my gun!" (Geen zorg, hij werd achteraf teruggevonden.)

Geplaatst door Charzotte 14:05 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Dag 262: 9 juli 2010: Alaska

Homer en Anchorage

Het Homer hoogtepunt!!!
Vroeg uit de veren, want onze boot stond om half 7 's morgens al op ons te wachten bij de boat launch van Homer en wij dus ook met onze doos vol donuts. Mike, de bootverhuurman, vaarde even met ons de haven uit om alles eens te laten zien hoe het werkte, daarna zetten we hem terug af en konden we aan onze boottocht beginnen.
Allereerst wilden we op heilbotten gaan vissen. We hadden enkele tips gekregen over een goede visplekken dus gingen we daar naar op zoek. Onderweg werd weeral zowat elke passage van Moby Dick geciteerd en was iedereen precies een personage uit het boek. Jasper was captain Ahab, Ik Starbuck en Sam dan maar Queequeg, zekers?
Eens op een goede plek aangekomen duurde het niet lang of de eerste heilbot werd al boven gehaald. De eerste werd door Sam gevangen, de tweede door mij en Jasper liet weer op zich wachten. Maar uiteindelijk haalden we alledrie 1 voor 1 een heilbotje boven en werd de visbak een serieus bloedbad. En dan ineens! Een kei grote heilbot aan mijn haak! En natuurlijk had ik mijn zinnetje al eventjes ingeoefend en kon ik het eindelijk gebruiken terwijl ik aan mijn vislijn zit te trekken: "Where gonna need a bigger boat!!!"
En dan weer ineens tijdens het heilbotvissen: "THERE SHE BLOWS!!!" In de verte zagen we... een WALVIS!!! En onze Ahab en Queequeg wilden met onze klein bootje er natuurlijk al direct op af. Domme kloten...
Na al die heilbotten te vermoorden, besloten we een bezoekje te brengen aan Seldovia, ja, dat dorp dat je enkel per boot kan bereiken. We parkeerden onze boot ergens aan de haven en gingen even een kijkje nemen. Na het dorpje te verkennen en ook die bar waar ze nog nooit van een wc-deur hebben gehoord, gingen we terug naar onze boot. We kregen al direct de vraag of die boot van ons was, want blijkbaar mag je niet zomaar je boot overal parkeren... En ook, we hadden onze sardientjes niet weggestoken, dus nu hing ook nog eens onze boot vol stront van die verdomde meeuwen die besloten om onze aas op te eten EN onze boot onder te schijten!
Op de terugweg richting Homer hadden we zin om eens wat rock fish te zoeken met onze visdetector. En we dachten wel dat we een hoop hadden gevonden, maar die verdomde vissen vonden onze haken blijkbaar niet...
Die rock fish waren we al snel beu, dus vaarden we terug richting Homer en bleven we met ons bootje dobberen voor Land's End en vingen we daar nog een hoop oneetbare vissen...
Onze 12 uur-lange boottocht was bijna gedaan, dus wilde Jasper er nog snel alles even uithalen. En plots ging hij volle vaart over de serieuze golven in de baai en vlogen we met dat kleine bootje door de lucht en vielen we in een knal terug op dat water. Mijn ogen bleven dicht tot ik door had dat de boot niet kapot was... Onnozele Jasper.
En terug in de haven moesten we eerst nog langs het boottankstation. Echt wel grappig om te gaan tanken met een boot! Daarna gaven we de boot terug aan Mike, gingen we de heilbotten verpakken en waren we terug op weg naar Anchorage. Een auto vol heilbot en ook de geur die erbij hoort.

8DSC_0270.jpgDSC_0271.jpgDSC_0278__2_.jpg8DSC_0288.jpg0DSC_0294.jpgDSC_0295.jpgDSC_0308.jpg0DSC_0381.jpg7DSC_0394.jpg5DSC_0396.jpg4DSC_0402.jpg4DSC_0404.jpgDSC_0600.jpgCSC_0420.jpgCSC_0493.jpgCSC_0554.jpgCSC_0586.jpgCSC_0590.jpg6DSC_0602.jpg

Geplaatst door Charzotte 22:03 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Dag 261: 8 juli 2010: Alaska

Homer

Weer trokken we naar Land's End om te gaan vissen, maar nu was de vangst echt wel bitter weinig. Zelf geen oneetbare vissen meer of per ongeluk gevangen krabben of zeesterren. We hielden het dus weer bij een doodgewone barbecue en gingen ook nog even naar de Salty Dawg Saloon. De place to be in Homer!

Geplaatst door Charzotte 19:37 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Dag 260: 7 juli 2010: Alaska

Homer

Een regenachtige dag in Homer. Niet leuk om buiten te zitten, maar die 2 visserkes van mijn voeten gaven natuurlijk niet op en bleven natuurlijk vissen op onze gewoonlijke plek op Land's End. Daar op die plek ving je meestal enkel vissen die niet echt te eten waren, maar heel af en toe zat er een kleine heilbot tussen of een zalm. Natuurlijk juist als ik mijn rug even draai om te gaan schuilen van de regen, vangt Sam een heilbot en wat doet hij... hij geeft die weg aan de eigenaars van het plaatselijk Thai's restaurant die daar hun vis voor hun 'All you can eat' kwamen verzamelen... Vanaf toen, bij elke vis die er aan onze haak hing, vlogen die mannen onze richting uit om die zo snel mogelijk zelf van onze haak te halen zodat zij ze zelf konden houden.
Na een tijd werd de regen ons te veel en de thaien ook, dus in plaats van te vloeken met dat weer en die thaien begonnen dan maar na te denken en plannen te maken voor de volgende dagen. Jasper kwam ineens terug met het idee om zelf met een boot rond te gaan varen en 't was niet eens een echte kleine boot... Sam en ik dachten natuurlijk dat hij op straat weeral werd aangesproken door 1 of andere halve gare, want dat is bij hem toch een dagelijks gebeuren, maar even later bleek het te gaan om serieuze mensen die hun boot verhuren. We maakten dan maar een afspraak voor de boot, spraken af met de verhuurder en legden de boot vast voor over 2 dagen. Het ging ons wel een arm en een been kosten, maar we hadden onze eigen boot en konden doen wat we wilden!

Geplaatst door Charzotte 19:35 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Dag 259: 6 juli 2010: Alaska

Cooper Landing en Homer

Bij de Russian River, de populairste visplek in Alaska, was er bijna niemand. Er zaten niet echt al te veel zalmen in de rivier en ze waren nog eens heel moeilijk te vangen ook. En Sam is ook niet de handigste, dus riviervissen is misschien wat hooggegrepen voor hem...
We besloten dus maar ineens door te rijden naar Homer. Na een lange rit kwamen we daar aan en reden we naar Land's End, het einde van de Homer Spit. Daar kan iedereen iets vangen!
Daar op het strand, terwijl Jasper en Sam aan het vissen waren, stak ik de barbecue aan en begon ik onze zalm van de vorige dag klaar te maken. De andere mensen die daar aan het vissen waren, dachten natuurlijk weeral dat we die zalm daar net hadden gevangen en dat we zo van die optimitische mensen waren die er vanuit gaan dat er zeker eten is na een tijdje vissen. Na een helemaal niet eetbare vissen te vangen, hadden we toch 4 vissen in onze cooler steken waarvan mensen ons zeiden dat ze lekker waren en het zouden zogezegd tongetjes zijn.
Tijdens onze 'avond'-barbecue gooiden we onze tongetjes er allemaal op, lekker gekruid en al. Jasper nam een hap en moest er voor de rest niets meer van hebben, ik nam een hap en schoof de rest naar Sam en Sam vond het ook al niet te eten. Dit waren duidelijk geen tongetjes zoals wij ze kennen... Die arme vissen hun leven gegeven en 't was allemaal voor niets. En even later gooiden we snel maar enkele hamburgers op ons vuur...

6DSC_0103.jpgDSC_0106.jpg4DSC_0115.jpg3DSC_0145.jpg87DSC_0148.jpg2DSC_0155.jpg9DSC_0163.jpg1DSC_0168.jpg2DSC_0169.jpgDSC_0173.jpg7DSC_0181.jpg2DSC_0193.jpg8DSC_0197.jpgDSC_0207.jpgDSC_0208.jpgDSC_0215.jpg5DSC_0218.jpg

Geplaatst door Charzotte 19:31 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (1)

Dag 258: 5 juli 2010: Alaska

Anchorage en Cooper Landing

Sam was het veel te lichte Alaska nog niet gewoon, dus werd hij midden in de nacht wakker, zag hij het licht buiten en schoot dus ineens recht en dacht dat het al middag was... De jetlag zal er ook niet bij geholpen hebben. Na hem duidelijk te maken dat het nacht was ging hij terug slapen.
Toen het uiteindelijk echt morgen was, stonden we op en gingen we inkopen doen voor een weekje kamperen. Na een vol winkelkarretje reden we terug naar het appartement van Christopher en Sarah en even later waren zijn ook terug. Even kennismaken met Sam en daarna vertrokken we naar de Russian River.
Bij de Russian River gingen Jasper en Sam snel vissen (eerst wel even voor Sam een visvergunning moeten kopen), maar na letterlijk 3 minuten in het water met mijn vissermanslaarzen aan, waren Sam zijn voeten nat en koud en mijn laarzen dus ook. Dat zag hij niet meer zitten. Dus vertrokken ze richting de waterval. Daar is het vissen iets gemakkelijker en moet je niet met je voeten in het water. Toen ze net vertrokken waren, zag ik hoe laat het was. Het was intussen 10 uur 's avonds. Het was zeker een uur of meer wandelen naar de waterval en hier zit het bomvol met beren... Tegen 1 uur begon ik me toch wel ongerust te maken en die twee dwazen alleen het bos in en nog eens met shotgun, dus meer kan dat ze mekaar per ongeluk afknallen... Even later hoorde ik in de verte 2 dwazen met veel lawaai aankomen en dus zal elke beer bij de Russian River hen ook wel gehoord hebben en de andere kant op zijn gegaan. En ze hadden een zalm bij!
Daarna zochten we een parkeerplekje waar we mochten kamperen en staken we nog snel de barbecue aan.

Geplaatst door Charzotte 19:29 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Dag 257: 4 juli 2010: Alaska

Wasilla en Anchorage

The 4th of July! De dag dat Will Smith de wereld redt van de aliens (of zoiets in den aard).
De bedoeling van 4th of July vieren is blijkbaar veel eten, barbecue meestal, en dan nog een hoop vuurwerk, maar dat hadden we de avond te voren al gedaan. 's Morgens stond er al een heus ontbijt voor ons klaar, zowat elk Amerikaans ontbijt-ding dat je je kunt voorstellen. Terwijl we aan het ontbijten waren, zaten we met z'n allen naar The Deadliest Catch (aflevering: high hopes education). En ineens ziet Jasper iemand in die aflevering die hij een tijdje geleden in de viswinkel had leren kennen. Diezelfde meneer had zijn telefoonnummer aan Jasper gegeven en hij zou Jasper proberen te helpen om een job te vinden op een visboot. Nu is het hier precies in Alaska wel niet zo ongewoon dat je iemand van The Deadliest Catch kent...
Even later was iedereen in paniek, maar zelf was ik te ver weg om door te hebben wat er aan de gang was. Blijkbaar was Thane (de hond van Sarah) in het water gevallen en onder het dock geraakt en die hond kon al niet geweldig zwemmen. Hunter (het neefje van Sarah) kwam roepend naar het huis gelopen en Carla (de moeder van Sarah) liep onmiddellijk naar dat dock en greep die hond bij zijn staart eronderuit. Dus toen we even later vertrokken om onze was te gaan, gingen we ineens ook op zoek naar een reddingsvest voor honden. Ja, dat maken ze blijkbaar ook al...
Tegen dat we terug waren en onze was klaar was, was de rest van de familie van Sarah ook al afgezakt naar Wasilla. Eindelijk was het tijd om de barbecue aan te steken. Na weer goed onze buik rond te eten, was het al weer tijd om naar Anchorage te vertrekken.
Sam ging om kwart voor 8 aankomen, maar we hadden intussen een berichtje aangekregen dat hij onderweg was, maar mogelijk met een andere vlucht. Wij dachten natuurlijk al weeral dat we daar uren in die verdomde luchthaven gingen moeten wachten. Maar net toen we de south terminal binnen gingen, stond hij daar boven aan de trap met zijn bagage te knoeien. We waren zelfs zo snel de luchthaven terug uit, dat we geen parking moesten betalen!!! :)
We kregen van hem het hele verhaal te horen van de niet al te vriendelijke mensen van de luchthaven in Philadelphia, hoe hij bijna op het punt stond terug naar huis gestuurd te worden en hoe Adriaan zijn leven had gered en ervoor gezorgd had dat hij toch nog naar Anchorage kon verder vliegen.

Geplaatst door Charzotte 19:19 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Dag 256: 3 juli 2010: Alaska

Anchorage en Wasilla

De onafhankelijkheidsdag van Amerika zat er weer aan te komen en als er iets gevierd moet worden dan komt er altijd een barbecue aan te pas. Deze keer was de place to be in Wasilla bij de ouders van Sarah. Shad en zijn vriendin en kinderen gingen er ook vandaag al zijn en de rest van de familie zou morgen komen.
Vandaag hielden we het nog bij een kleinschalige barbecue, als voorproefje misschien voor morgen: The 4th of July! Na het eten gingen Jasper, Christopher en ik de streek een beetje verkennen met een kano... een niet al te stabiele kano... Wat je aan de oevers van dat meer zag was toch wel spectaculair. Allemaal rijke stinkerd met hun gigantische huizen en in de plaats van een sjieke auto in de oprit zagen we een vliegtuig voor hun huis in het water liggen. Anderen hadden zo'n watertrampoline in het meer liggen, zag er echt kei plezant uit! En de kindjes van die rijke mensen amuseerden zich met hun jetski's. Af en toe zag je zo'n vliegtuigje opstijgen en landen en die kindje met hun jetski's maar net op tijd uit de weg gaan.
Jasper zat nu al weken te zagen dat hij vuurwerk wilde afsteken als het 4 juli was. Uiteindelijk moest ik dan natuurlijk toegeven en reden Jasper, Sarah en ik naar de vuurwerkwinkel. Er waren op 1 weg 4 vuurwerkverkoper na elkaar en allemaal van die kraampjes met kilo's en kilo's vuurwerk. Bij de laatste verkoper kreeg je gratis sparklers als je daar parkeerde, dus reden we daar de parking op en kregen we gratis sparklers. Daarna draaide ik een toertje op de parking en draaide ik terug, zette mijn bril af en muts op en reden we weer langs de ingang met de vraag: Hi, i'm new here, can i get a some free sparklers? Ze konden er blijkbaar mee lachen, dus kregen we nog een pakje. Bij de vuurwerkkraampjes kreeg Jasper 10 dollar waar hij vuurwerk mee mocht kopen (om ervoor te zorgen dat we niet volgende week al blut naar huis moeten gaan, gewoon omdat Jasper vuurwerk wilde kopen...). Sarah kocht ook een hoop en zij kreeg een hoop gratis vuurwerk extra, dus vroegen wij dat ook en we kregen het! We wandelden terug naar de auto, stapten in en reden weer langs de ingang en vroeg of we ook een pakje sparklers zouden krijgen als we wegrijden. En ja hoor! Weer een pakje erbij! Wat gaan de kindjes daar blij mee zijn!
Jasper kon al zeker 5 minuten wachten voor hij iets zijn vuurwerk aanstak. Een record. Terwijl de volwassenen onverantwoordelijk met dat vuurwerk zich bezighielden, waren de kinderen diegene die veilig waren en de honden diegene die met hun staart tussen hun poten in 't rond zaten te lopen. Op straat en in de tuin hielden Christopher en Jasper natuurlijk een vuurgevecht, dat normaal gezien alleen slecht kan aflopen, maar tot nu toe nog geen gewonden... En Sarah was al geen haar beter. Duidelijke instructies op de doos probeerden domme mensen uit te leggen hoe je het vuurwerk moest af steken, maar zij begreep het weer verkeerd, het vuurwerk schoot niet in de lucht, maar bleef op het dock van de boten liggen, ontplofte dus ter plekke en maakte een gat in het dock... En dit was allemaal voor 12 uur...

Geplaatst door Charzotte 19:18 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

(Berichten 81 - 90 uit 348) « Pagina .. 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 .. »